EZ ITT EGY NYOLCVAN KARAKTERES DYCP... DE TUDOD MIT MIVEL IGY EGYEDUL NAGYON SIVAR TEHAT JOJJON MEG KETTO...
-Scroll szöveg a One Year Century című demóban.
Az előző posztban összefoglaltuk a grafikai lehetőségeket, vessünk egy hosszabb pillantást hogyan csapódott le mindez a magyar készítésű programokban! Az alábbi felsorolás ismét teljesen szubjektív részemről, nyilván sok másik alkotást is meg lehetett volna említeni.
Szárnypróbálgatások
The Mad Cat (forrás: Plus/4 World) |
Korai rasztercsíkok: 23 Celsius (forrás: Plus/4 World) |
A rasztercsík effekt nagy karriert futott be a magyar demókban és játékokban, köszönhetően látványos megjelenésének és viszonylag egyszerű megvalósításának.
Godzilla címképernyő (forrás: Plus/4 World) |
Lopok neked egy képet
1988-ban jó alaposan elláttak minket digi- és konvertált zenei demókkal, grafikai szempontból sok újdonság nem született sajnos. Megjelentek az első C64-ről konvertált képek, általában elég gyatra minőségben.
Hogy miért nem triviális C64 grafikát Plus/4-en megjeleníteni? A probléma a 8x8-as pixelcsoportonként változtatható színek számában van. Nagyfelbontású (hi-res) grafikáknál ilyen kihívás nincs, azokat egyszerű színmátrix átalakítással meg lehet oldani. A C64 színeinek meg lehet találni a megfelelőjét a sokkal bővebb Plus/4-es palettában. Viszont többszínű (multicolor) módban 3 helyett csak 2 szín változhat 8x8-as pixelcsoportonként.
Duplicator v2 kezdőképernyő, grafika (is) C64-ről érkezett (forrás: Plus/4 World) |
Egy kis utazás
FLI az A Trip című demóban (forrás: Plus/4 World) |
Az ötödik partban elsőre úgy tűnik, mintha csak egy fura rasztercsík lenne, aztán egyre kisebb darabokra esik szét, végül 8 pixel széles, egymástól független szeletekre tagolódik a „rasztercsík”. Mindehhez a scroll hatásvadász szövege adja meg a körítést. Miután először láttam a demót megszállottan próbáltam kideríteni, hogy hogyan is lehetséges ez. Viszont a demó nem csak grafikai szempontból volt úttörő, de az egyik első demó, ami komplex, visszafejtés elleni védelmet is megvalósított. A dekódoló rutin többek között úgynevezett illegális opkódokat használ fel, amit a Plus/4 beépített monitor programja nem tud értelmezni. Ezen kívül a dekódoló rutin a képernyőmemóriában futott, ha leállítottam akkor egy része elveszett. Sosem sikerült feltörnöm emulátor nélkül, hiába készültek később fejlettebb monitor programok. 🙄
Keretezetlen kép
Jó nagy betűk – Digital Dream (forrás: Yape) |
Vector Sector (forrás: Plus/4 World) |
Szállnak az évek
Silence (forrás: Plus/4 World) |
Extended color mode plazma a Past-Help demóban (forrás: Plus/4 World) |
1994-ben járunk, megrendülve értesültünk a Commodore csődjéről, egy csodálatos korszak ért véget itt, április utolsó előtti napján. Búsulás helyett a magyarok kooperációs demót adtak ki 10 Years +4 címmel, ami a géptípus 10. születésnapja alkalmából készült.
Fatal Mirror (forrás: Plus/4 World) |
Szintén ebből az évből említeném még meg a szerényen Absolutely Fabolous címre keresztelt demót, a változatos vektor objektumokon kívül egy Mandelbrot zoomoló effektet is kapunk.
És ha már vektorok előkerültek ismét, akkor az Infinity című EVS trackmo-t érdemes megnézni, ami a Vector Sector tovább finomított változata.
Gigantikus BSZ/NST logó a The 2nd-ben (forrás: Plus/4 World) |
Az első Zoom4 effekt 1995-ben jelent meg, bár nem végső formában a Chaos Preview-ben. Sajnos ez nem komplett demó volt, csak egy előzetes a végül 2005-ben megjelent Chaos című demóhoz.
Az Úriemberek (GS) is letették a vektorokat az asztalra ebben az évben Genetic Faulty című demójukkal, amiben látványos landscape effektet is kapunk.
Hanyatlás és reneszánsz
1995-től kezdődően sokan otthagyták a Plus/4-es köröket és továbbléptek. Több éven keresztül nem készült grafikai témában szignifikáns alkotás. Jó nagyot kell az időben előre ugornunk, egészen 2003-ig: valami újra megindult, ez az év felvirágzást hozott a magyar Plus/4 scene-en.
Heartfixer 95% (forrás: Plus/4 World) |
Sokáig mindenki meg volt győződve arról, hogy rasztercsíkok mellett digi-zene visszajátszás lényegében lehetetlen, mert a processzort annyira leterheli a raszterekhez szükséges időzítés. De hogy mégis lehetséges azt a Questionmark című trackmo bizonyítja BSZ kollégától. A mai napig egyedülálló a hihetetlenül precíz időzítésének köszönhetően. Nem csak digi-zene megy megszakítás nélkül a teljes demó alatt, de közben rasztercsíkoktól a rugózó zselékockáig minden tökéletes könnyedséggel jelenik meg. És mindezt tetézve a lemezről folyamatosan tölti a részeket. (Fun fact: még Extended Color Mode effekt is van benne. Csak hogy nagyon ne legyen igazam.)
Zselékocka a Questionmark demóban (forrás: Plus/4 World) |
Zoom4Gr példakód (forrás: Plus/4 World) |
Drea-M-time (forrás: Plus/4 World) |
Eddig tartott kalandozásunk a grafikai lehetőségek tárházában. Az élet nem állt meg 2004-ben (szerencsére), utána már egy másik korszak jött el. Így is hihetetlen, hogy 20 év alatt mi mindent sikerült kihozni a hardverből és még közel sincs vége. A következő 19 évben olyan programok jelentek meg kedvenc gépünkre, amiről álmodni se mertünk a ’90-es években. Talán majd egy másik posztba bekerülnek ezek is.
Köszönet Siznek, Murphy-nek és BSZ-nek a lektorálásért és tippekért!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése