Új színekkel gazdagítjuk eddigi – reméljük
Ön által is ismert – kínálatunkat. Ezentúl nem kell külföldre utaznia, ha
világszínvonalú játékprogramok közül szeretne válogatni.
- Bevezető a Novotrade Katalógus '89 kiadványhoz
A
Novotrade Rt. már többször előkerült a blogon, egyszer még meg is
látogattam őket a régi szép időkben.
Mégis úgy éreztem, hogy illene kicsit bővebben beszélni a cég
tevékenységéről. Ebben és a következő posztban megpróbálom
visszaidézni a játékokat, amik annak idején sokunknak nyújtottak szórakozást.
Voltak közöttük jobbak, gyengébbek, és akadt olyan, ami mai napig is varázslatos.
A poszt nem foglalkozik a Novotrade
hátterével, ha erre vagy kíváncsi akkor ajánlom az IDDQD blog interjúját Rényi Gáborral, illetve
a Vakondok 4 - Végigjátszás című
dokumentumfilmet.
A Novotrade égisze alatt két
alcsoport dolgozott Plus/4-re, az Octasoft, ami elsősorban az
oktatásra fokuszált, illetve a Deltasoft, ami pedig az új ötleteket és
tehetségeket hivatott felkarolni. Mindkét alcsoport produkált oktató- és
játékszoftvereket egyaránt, inkább vonzáskörzetük és alapembereik befolyásolták
a végeredményt.
Az Octasoft erősemberei
Szöllősi
György nevét érdemes megjegyezni, bár csak pár évet
dolgozott Plus/4 programokon, de így is jelentős munkákat tett le az
asztalra. Nem csak játékokat készített, de részt vett a Botticelli grafikus szerkesztő fejlesztésében is. Néhány program, amit neki
(is) köszönhetünk:
A
Menekülés nem titkoltan a
Radar Rat Race újragondolása, de ez mit sem von le az értékéből. Egyszerű
szórakozás, mégis élvezetes egérként a labirintusban sajtra vadászni miközben
macskákat kerülgetünk. Viszonylag hosszan elszórakoztatja a játékost annak
ellenére, hogy mennyire triviális koncepció. (Vagy pont azért.)
A Hungaroring egy egész jól eltalált Forma-1 játék az egyszerűbb szimuláció
kategóriában, a korhoz képest meglepően jó grafikával. Kivitelezésben megelőzi
a nem sokkal előtte megjelent Mastertronic játékot. A játék csak egy pálya körül forog,
ami ugye nem más, mint az 1986-ban átadott magyar Forma-1 pálya Mogyoródnál. Készült a programból C64 verzió is természetesen. Bár azt
nehezen bocsátom meg, hogy a Forma-1-es autó csak négy sebességes, még a Toyota
Corollám is hat sebességes ha nem is megy 250-nel. Nem törekedtek a realitásra. 😆
A
Super Cobra is egy már létező koncepció,
a
Konami azonos című játékának szabadon értelmezett megvalósítása, több módosítással. Szintén sokkal jobban sikerült, mint az
Anirog hasonszőrű
játéka, bár némi szembe szökő vizuális hasonlóság felfedezhető a
két játék között. Vannak jelentős különbségek, például az előre lövés
és a bombázás külön kezelhető, nincs fogyó üzemanyag, bizonyos ellenségek
követnek és még sok más apróság. Nem csak szabadon választhatunk pályát, de még
egymás ellen is versenyezhetünk. Sajnos nem egyszerre, hanem körökre osztva
következnek egymás után a játékosok.
Szintén az Octasoft adta ki Laczi András
(Brazil) munkáit is. Két játékot említenék meg:
A
Csavargás A Gombák Birodalmában című
játékával sok-sok órát töltöttünk el annak idején és még most is szórakoztató.
Technikai bravúr volt bepréselni 64 KB-ba a rengeteg szöveget, képet és az
erdő grafikáját. A játék szórakoztatás mellett az oktatást is megcélozta,
gombák neveit, megjelenését és termésük évszakjait tanulhatjuk meg menet
közben. Sajnos soha nem sikerült még végig játszani, de fent van a
bakancslistámon. Ami talán a leghihetetlenebb ebben a játékban az a valós
idejű, térhatású mozgás az erdőben. Ilyen vizuális élmény még most is
szép teljesítmény, hát még 1988-ban.
Az
Időlabirintus a
minigame koncepcióra épít, szintén jó vele
játszani a mai napig is. Ötletes kivitelezése megjelenésének idejében egészen újszerű
hatású volt. A labirintusban bolyongva botlunk bele könnyebb és nehezebb
aljátékokba, amik nagyon sokféle stílusban készültek. Egyaránt találhatunk jó
reflexeket, megfigyelőképességet és agymunkát igénylő feladatra.
Az Időlabirintusban Tihor
Miklós is részt vett, aki később különböző
RPG-szerű játékokkal és az Internet korszak előtt népszerűvé
vált Túlélők Földje levél-alapú többjátékos
kaland/RPG-vel vált ismertté. Idézzük fel két játékát:
A
Hős Lovag kazettaborítója szerint az első
Plus/4-re készült magyar nyelvű szöveges kalandjáték volt, de ez azért nem
teljesen igaz. Legjobb esetben is az első kereskedelemben megjelent, de
például a Fogd a Pénzt biztosan megelőzte. (Helyesbítés: Brazil szerint nem adta ki a Fogd a Pénzt Plus/4-re, a közkézen forgó verzió egy C64-ről konvertált program.) Különösen ironikus, mert a készítő köszönetet mond Laczi Andrásnak
(Brazil), a Fogd a Pénzt készítőjének, valószínűleg azért, mert
ránézésre az ő kalandjáték motorját használta fel. (Helyesbítés: Brazil tisztázta, hogy együtt készítették az A Hős Lovagot.) Ettől függetlenül
ez a kaland az elsők között volt, kicsit kitekert, de nem megoldhatatlan.
Nem ért fel Rátkai átkaival, de mindenképp szép
próbálkozás.
A Bölcsek Köve volt az egyik játék, amit megvettem
amikor még forgalmaztak Plus/4 szoftvereket boltokban. Egyáltalán nem bántam
meg, jó választás volt. Véletlenül se keverendő össze a Harry Potter
sorozat azonos című filmjével. Kaland-akció kombináció, bár inkább a
kaland részben erős, az akció meglehetősen egysíkúra sikerült.
Grafika szempontjából hozza a kor szintjét, sajnos zenére és hangokra már nem
futotta. Miklós játékai mindig fantáziadúsak és ez különösen igaz erre a
programra is. Az egyetlen bosszantó dolog talán, hogy csak egy élete van a
játékosnak és elég könnyű azt elveszteni. Így jó sokszor kell az
elejétől nekifutni, mert állást menteni nem lehet. Mindenképp ajánlom
kipróbálásra! A háttértörténetet és segítséget is érdemes elolvasni az eredeti
kazettaborítón. (Lásd Plus/4 World
oldala a játéknak.)
Muffbusters színre lép
Mucsi, Batya, Jeva, a Muffbusters oszlopos tagjai is sikerrel kötöttek üzletet a Novotrade-del néhány program
kiadására. Saját bevallásuk szerint finoman szólva sem gazdagodtak meg az
üzletből, bár attól félek ez senkit nem lep meg. Négy kiadott játékuk
időrendben:
Ha a Csodálatos
Simon ismerősnek tűnt mikor először
láttuk, az nem véletlen. Igen sok hasonlóságot mutat a Big Mac vagy Mr.
Puniverse sorozattal mind kinézetben, mind pedig
koncepcionálisan. Ettől függetlenül szórakoztató, bár könnyűnek nem
nevezném. Simon talán azért olyan csodálatos, mert tud repülni nem csak ugrani
és kulcsokra vadászik sok, egyképernyős pályán keresztül.
Az
Oliver
Otthona fő karaktere bizonyára mindenkinek
ismerős, kinézetét
Garfieldről mintázták. A játékmenetnek
viszont nincs köze a képregényhőshöz. Egy viszonylag nagy, különálló
képernyőkre darabolt labirintusban kell keveregnünk, ahol változatos
tárgyak vannak elszórva. Ezek közül néhány felvehető, mások viszont
elvesznek egy életet. Hogy melyik mit eredményez az csak akkor derül ki, amikor
Oliver nekiütközik. Nem volt túl logikus számomra, hogy például az
ajándékcsomag is kinyírt. Az ellenfelek végtelenül egyszerű, egy pixel
méretű pontok, amik ide-oda pattognak. Később pedig egy
felismerhetetlen négyzet is csatlakozik, ami falakon keresztül közlekedik.
Nekem ez a játék nem tetszett különösebben, de mindenki próbálja ki magának.
Dudaorrú
Patric egy nehezen besorolható állat, állítólag
macska, bár engem határozottan nyúlra emlékeztet, már amennyiben ragaszkodunk a
beazonosításhoz. Főhősként 50 darab, egyedi elrendezésű, változatos
nehézségű pályán irányíthatjuk. A valamelyest szórakoztató koncepciójú, leginkább
frusztráló játékmenet összességében egész jó végeredménnyé áll össze a
grafikával és zenével együtt. A főszereplő kinézetéhez ebben a
játékban is külső forrásból szereztek ihletet. Egy Magyarországon akkor
még ismeretlen olasz
rajzfilmsorozatból kölcsönözték, ahol
Stripy
(magyarul: csíkos) névre hallgat és nagyon sokat röhög magában. Úgy néz ki,
mintha jó alaposan befüvezett volna, szerencsére az idegesítő rötyögése a
játékból kimaradt.
A
Robotháború egy teljesen átlagos
Tron
fénymotor verseny megvalósítás. Sajnos sokkal kevésbé
látványos, mint a filmbeli dinamikus labirintusban száguldozás. Előnyeként
említhetjük meg, hogy van egy- és kétjátékos üzemmódja is. Természetesen a
havert vagy tesót lenyomni sokkal élvezetesebb, mint a gépet, főleg mert a
gép túl jól játszik véleményem szerint. (Vagy csak simán béna vagyok. 🤪)
A folytatásban néhány független
fejlesztő és olyan csapatok programjaival foglalkozunk, akik csak egy
játékot adtak ki Plus/4-re.
Köszönet az átolvasásért és javaslatokért BSz-nek, Murphy-nek és Chronosnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése