2023/01/18

Egy kis konvertálás történelem

„Ne késlekedjen! A korlátozott mennyiség miatt vásárlónként csak egy rendelést fogadunk el. Használja hitelkártyáját, és rendelje meg a hihetetlen Commodore Plus/4-et, a 99,95 dolláros számítógépcsomagot, amire már várt!”
       - Commodore Plus/4 amerikai TV reklám 

Az előző posztot folytatva tekerjük most vissza az idő kerekét és nézzünk rá kik és miket is alkottak, ami a konvertálás kategóriájába férhet, először külföldre kitekintve.

Megkaptam a kritikát, hogy nem jól használom a konvertálás kifejezést. Ezek szerint konvertálás alatt csak azt illik érteni, amikor az eredeti program lényegében minden elemét felhasználják az új géptípuson ilyen-olyan módosításokkal. Amennyiben csak bizonyos részeit (például mert a processzor architektúra teljesen más ezért nulláról újra kell írni a kódot), akkor az portolás. Hát ki hogyan szereti a hamburgert ugye, én (lustaságból?) most csak egyszerűen lekonvertálozok mindent. A határ amúgy se annyira kontúros, mint amilyennek látszik.

Ezt a posztot elsősorban azoknak ajánlom, akik nosztalgiázni szeretnének a régi játékokkal, vagy megismerkedni ezekkel.

Ahogy azt már megemlítettem az előző posztban, a gépcsalád indulása után elég gyorsan lankadt a szoftverfejlesztők lelkesedése látva a fogadtatást. Eleinte azonban próbálták meglovagolni az új gép által megnyílni látszó piacot. Voltak kizárólag Plus/4-re és C16-ra készült programok, de az akkori kornak megfelelően elkészült rá jelentős mennyiségű játék, amely a kortárs népszerű géptípusokra is megjelent. Tehát akár konvertált programnak is nevezhetjük. (Vagy portoltnak. Ha nagyon akarjuk ezt feszegetni.)

Az alábbiakban csak néhány jelentősebb csapatot, személyt és programot emelnék ki a teljesség igénye nélkül. Szeretném leszögezni, hogy az itt felsorolt programok elsősorban az emlékeim és a saját ízlésem alapján kerültek a posztba. Mivel a konverzió témakörben indultunk neki, ezért csak konvertált vagy több gépre is kiadott programok kerülnek szóba. Ezeken kívül is bőven akad azért még miből szemezgetni.

Ahogy gyűjtögettem az anyagokat kicsit megszaladt a kezem, nem bírtam ellenállni a szép emlékekből előbukkanó programoknak. Ezt a posztot így végül a nosztalgiának szenteltem ahelyett, hogy megcsorbítanám.

Kezdetek

Mivel ez a blog a magyarok ténykedésének dokumentálását célozza meg első sorban, ezért nem akarok nagyon mélyen belemenni abba, ami külföldön történt. Csak illusztrációként említek meg néhány programozócsapatot, akik már a korai időkben is több platformon dolgoztak. Mondjuk úgy: egy kis összehasonlítási alap a magyarok munkájához.

Akkori mércével mérve nagyobbnak mondható cégek (értsd: nem egy tizenéves srác a hálószobájából) próbálkoztak több géptípusra kiadni a programjaikat. Így eleinte a Plus/4 is megkapta a más gépekre készített játékokat. Ezek több-kevesebb hasonlóságot mutattak az eredetivel, néhány remekül sikerült, mások borzasztó rossz konverziók.

És olyan is volt, ami fordítva sült el. Plus/4-es körökben szokás emlegetni mennyivel jobb a Kikstart című játék Plus/4-es verziója a C64 változathoz képest. Vagy ott van egy másik példaként a Fire Ant című játék, aminek a C16 verziója határozottan jobban néz ki, mint a C64 változat, bár maga a játékmenet azonos.

Néhány nagy név ebből a korszakból:

Commodore Business Machines (UK)

Treasure Island
Treasure Island
(forrás: Plus/4 World)

Kezdjük egy ziccerrel: a Commodore angol leányvállalata számtalan konvertált programot adott ki a friss platformra a kiadás évében (1984) és a következő évben. Ezeket külsős cégek fejlesztették és több géptípusra is megjelentek. Bár pontosan nem sikerült megtalálnom hogyan is zajlott le ez a hadművelet, de egyértelműnek látszik, hogy a Commodore megpróbált minél több programot, elsősorban játékokat licencelni az új gépcsalád piaci bevezetéséhez.

Köztük jó néhány klasszikus, név szerint: Exorcist, Fire Ant, Locomotion, Mayhem, Pancho, Punchy, Treasure Island, Icicle Works, Jack Attack.

A Punchy annak idején a C16-om dobozának oldalán is rajta volt, de nem adták a géphez. Így csak akkor ismertem fel, amikor egy barátomtól beszerzett gyűjtemény-kazettán megtaláltam a kalózmásolatot.

Commodore 16 német/francia doboz (forrás: C64-wiki)
és a Punchy (forrás: Plus/4 World) című játék.

Érdemes megemlíteni egy ügyes csapatot, akiknek a játékai közül több is megjelent a Commodore kiadásában, ez pedig a Mr. Micro. Programjaik között egy fontos, bár nem a Commodore által kiadott játék, az Aliens, talán az egyetlen hivatalos filmadaptáció, ami Plus/4-re készült.

Mr. Chip Software

Vegas Jackpot
Vegas Jackpot
(forrás: Plus/4 World)

Nem beszélhetünk konvertálásról és Plus/4 játékokról a Mr. Chip Software megemlítése nélkül. A csapat elsősorban tehetséges programozójukról, Shaun Southernről ismert. Sokak nagy kedvence főleg eredeti koncepciói és jól kidolgozott grafikái és zenéi miatt. (Még hogy a Plus/4 nem tud zenélni. Na jó, valóban nem ez a erőssége, de azért lehet csodákat művelni vele. 😬 Hi Csabo!)
A Mastertronic és a Gremlin Graphics kiadókkal együttműködve készítették el játékaik konverzióit.

Formula 1 Simulator, Trailblazer, Kikstart, Tutti Frutti, Vegas Jackpot, Olympic SkierPacmania és még sorolhatnám a kiváló játékaikat.

Ami említésre méltó: jó néhány játékuk C16-ra készült el először és más gépekre konvertálták, nem pedig fordítva, ami inkább volt jellemző.

Gremlin Graphics

Auf Wiedersehen Monty
(forrás: Plus/4 World)

A angol kiadó számtalan remekbe szabott játékot forgalmazott mindenféle géptípusokra. Többek között kiadták az előbb emlegetett Mr. Chip Software néhány játékát is.

Konverzióik sokunknak az első pár játékai között volt: Tycoon Tex, Monty on the RunAuf Wiedersehen Monty és a Dork's Dilemma.

A Gremlin Graphics ismert név volt több géptípuson is, játékaik ugyan nem voltak komplexek, de megfeleltek a kor elvárásainak. Ügyeltek a látványra és a zenére, szinte mindegyik emlékezetes maradt.

Mastertronic

Finders Keepers
Finders Keepers
(forrás: Plus/4 World)

Szintén közismert kiadó, együtt dolgozott több csapattal is.
Jelentős mennyiségű programot adtak ki az olcsó (budget) kategóriában, egyszerre több platformot is megtámadva. A 199 range, azaz 1.99 fontos árkategóriában forgalmazott játékaikmár akkor sem számítottak drágának, bőven belefért a (nyugati) gyerekek zsebpénzébe. Ezek nem feltétlenül törekedtek a minőség irányába, csak a legjobb konvertált játékaikat sorolnám fel: Big Mac, Finders Keepers, Formula 1 SimulatorHektik, One Man And His Droid, Rockman, SpectipedeSquirmVideo Meanies.

A Mastertronic történetéről ajánlom ezt a részletes (angol nyelvű) összefoglalót: A History of Mastertronic.

Itt megint megemlítenék egy személyes emléket: az első játék, amit a vadonatúj C16-omba töltöttem a „Gombás lövöldöző” címmel megjelölt Spectipede volt a kölcsön kazettán. Nem csodálom, hogy nem próbálták meg leírni a játék címét a kazetta borítóra, angolul is teljesen értelmetlen szó.

Akkoriban nem is feltétlenül ismertük az eredeti címét minden játéknak, gyakran előfordult, hogy a védelem eltávolításával a nyitóképernyő is eltűnt és valamilyen fantázianévvel illették mikor az adathordozóra másolták.

Nem is indult minden játék RUN paranccsal, hanem egy SYS parancsot kellett begépelni egy mágikusnak tűnő számmal amit szintén a kazettaborítón vagy jegyzetfüzetekben vezettünk. (Játék indítási címe a memóriában.)

A Plus/4-re gyárilag felszerelt RESET gomb (rendszer alapállapotba állítás) nagyon megkönnyítette a játékok lemásolását: betöltést követő automatikus indulás után RESET és Run/Stop gomb együttes megnyomásával egyenesen a rendszermonitorba lehetett belépni. Ilyenkor a memória előző tartalma megmaradt többnyire sértetlenül és ki lehetett menteni adathordozóra.
Ha a program semmilyen védelemmel nem volt ellátva akkor elég volt megtalálni az indítási címet és kész volt a kalózmásolat. Erre a fejlesztők is gyorsan rájöttek és letiltották a RESET gombot, illetve olyan memóriaterületeket használtak fel (például képernyőmemóriát), aminek tartalma elveszett mikor a gép alapállapotba került.

Tynesoft Computer Software

A csapat hatalmas lelkesedése sajnos nem kapcsolódott tehetséggel. Tucatszám gyártotta az eredeti és konvertált játékokat 1984 és 1988 között. Ezek minősége változó volt, az akkori felhozatalban nagyjából elfért.

Winter Olympics
(forrás: Yape)
A Tynesoft volt a Plus/4-es sport játékok legelhivatottabb készítője. Ezekből az összetettebbek több géptípusra is elkészültek: European Games, Indoor Sports, Winter Olympics.

Említsünk meg még néhány jobban sikerült konvertált játékot: Super GranJet Set Willy, Who Dares Wins II, Spy vs. Spy. Az utóbbiról azt érdemes tudni, hogy bizony sokkal kevésbé élvezetes vele játszani, mint a C64 verzióval, amit később a magyarok konvertáltak megfelelő minőségben.  

Kingsoft

Szintén termékeny német fejlesztő csapat, Udo Gertz nevét érdemes megjegyezni. Számos játékot adtak ki, ezek közül jó pár más gépekről konvertált, de akadt saját fejlesztés is.

Bongo
(forrás: Plus/4 World)
Udo barátunk remekül működő szoftver sprite-jaitól esett le az állunk annak idején. Ezeket megcsodálhatjátok a következő, több gépre is megjelent játékokban: Bongo, Tom Thumb. Az zenei aláfestés is említésre méltó a Kingsoft játékaiban.

És ugyan nem konvertált, de mindenképp ajánlom figyelmetekbe az elképesztő minőségű Winter Events-et és Summer Events-et. Kevés ilyen jól kidolgozott játék készült Plus/4-re, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az alapkoncepciót kivéve teljesen eredeti. Talán néhány C64-ről később konvertált játék veszi fel a versenyt vele.

Anirog

Ellenálltam a kísértésnek
és ezért ez itt a Skramble
(forrás: Plus/4 World)

A brit kiadó, ami később Anco néven működött tovább, több, kisebb csapat szoftvereit forgalmazta, többek között az előbb felidézett Kingsoft-ét is.

Ezek közül említésre méltó konverziók: Atlantis, Out on a Limb, Skramble, Moon Buggy, Zodiac, Pin Point, Terra Nova, és hát... khm... a Strip Poker. 😊

Még néhány nagy név a múltból

Már nem nagyon fért be, hogy név szerint felsoroljam ezeket a csapatokat vagy egyedülálló programozókat, de mindenképp szeretném megemlíteni a következő híres/hírhedt alkotásokat (ábécé sorrendben, az egyszerűség kedvéért):

Manic Miner
Manic Miner
(forrás: Plus/4 World)

Ace (Plus/4) Airwolf Baby Berks
Blagger BMX Simulator Bomb Jack
Commando Cuthbert Enters The Tombs Of Doom Cuthbert in Space
Dark Tower Death Race Frank Bruno's Boxing
Galaxions G-Man Harvey Headbanger
Hollywood Poker Leaper Loco-coco
Manic Miner Robin to the Rescue Saboteur
Spiky Harold Terra Cognita Timeslip

És ezzel le is zárnám ezt a kitérőt. Nagy a késztetés, hogy folytassam a felsorolást, elvégre annyi kiváló játékot lehetne megemlíteni. Mindenképp javaslom a fentebb felsorolt játékok közül legalább néhány kipróbálását.

De most inkább térjünk vissza a blog fő témájához:

Belépnek a magyarok

A Plus/4 kezdeti korszakában elsősorban az éppen 40 éve alapított Novotrade és környezetében ténykedő programozóknak köszönhetünk Magyarországon készült szoftvereket. Ezek a programok változatos célt szolgáltak, a játéktól az oktató szoftvereken át az irodai segédeszközökig.

Amennyire nekem sikerült megítélni a Novotrade-nek dolgozó programozók kevésbé próbálkoztak konvertálással, inkább saját kútfőből igyekeztek alkotni valamit Plus/4-re. Bár a Novotrade sok külföldi cégnek készített konverziókat bérmunkában, sajnos a Plus/4 nem volt elég vonzó, mint célplatform. 

Nyugati szoftverek licencelése akkor még szóba se jöhetett, maradt az ötletekből „merítés”. Néhány programnál nagyon hasonló játékmenetet fedezhetünk fel, ami a nyugaton megjelent játékokból egyenesen adaptált. Nem gondolom, hogy egy ötlet lemásolása erkölcsi kérdésként vetült volna fel, gyanítom, hogy manapság sem igazán kerül ez elő. Ahogy nagyon sok Pac-Man és Invaders klón is készült: egy játékötletet még szabadalmi jogok sem védhetnek.

És olyan játék is volt, ami, finoman szólva kísértetiesen emlékeztetett más konkrét játékokra, úgy is mondhatnánk, hogy a készítők kölcsön vettek bizonyos részleteket. Ez lehetett kód, zene vagy grafika is.

Biztos vagyok benne, hogy a Novotrade dolgozói megpróbálták kiszűrni az egyértelműen lopott kódot, de azért ők sem ismertek minden külföldi játékot. Most nem szeretnék konkrét példákat kiemelni, rábízom az olvasókra a felfedezés örömét. Böngészgessétek a Novotrade szoftverek gyűjteményét!

Commodore Plus/4 került sok iskolába, mint számítógép, hogy hogyan azt talán majd egy másik posztban foglalom össze. A Novotrade alcsoportja, az Octasoft könyvek mellett számos oktató jellegű szoftvert is készített.

Csavargás A Gombák Birodalmában
Csavargás A Gombák Birodalmában
(forrás: Plus/4 World)
A másik alcsoport, a Deltasoft pedig felkarolta a tehetséges fiatal programozókat és kiadta programjaikat. Talán erről is készül majd egy poszt egyszer, különösen mert személyes emlékeim is fűződnek ehhez a témához.

Mindenképp említsünk meg néhány programot, ami aztán több géptípusra is elkészült a Novotrade gondozásában: Csavargás A Gombák BirodalmábanDémonok BirodalmaHungaroring.

Folytatása következik: a nem hivatalos magyar konverziókat (és portokat) fogjuk közelebbről megvizsgálni a következő posztban.

1 megjegyzés:

Népszerű posztok