2023/02/05

Magyar konvertálók

„Az a jó a gyerekekben, hogy nekik még nem tanították meg, hogy mire nem képesek. Ezért nekiállnak és megcsinálják. A felnőttek meg csak néznek hülyén, hiszen azt nem lehet.”
       - (ismeretlen irodagépszervizes)

Ez a poszt szám szerint a harmadik és egyben utolsó a konverzió témakörével foglalkozó sorozatban. Bár önmagában is értelmezhető epizód, mindenképp javaslom az első és második részt kezdésképp. Még biztosan előkerül a téma későbbi posztokban, szinte megkerülhetetlenül összenőtt a Plus/4 történetével.

Végigsétáltunk már a konverzió általános fogalmain és nehézségein, tettünk egy (szép méretes) kitérőt külföldre, és most végül bekukkantunk a magyar konverziók történetébe. Elsősorban azt vesszük számba, kik is foglalkoztak a ’80-as évek végén és ’90-es évek elején Magyarországon Plus/4-es konvertálással.

Mivel a konvertálásba sokan belekóstoltak, ezért nem szeretnék egy teljes listát összegyűjteni, inkább azokra fókuszálok, akiknek számos konvertált programot köszönhetünk. Aki kimaradt az alábbi felsorolásból, attól elnézést kérek, elsősorban a memóriámra és a Plus/4 World-re hagyatkozva állítottam össze az alábbiakat.

Kiindulópont

Aki egy kicsit is tisztában van a Plus/4-es programok helyzetével az 1990-től kezdődő időszakot tekintve, annak nem újdonság, ha megemlítem, mennyire jelentős mennyiségű szoftvert konvertáltak magyar programozók.

A Novotrade által kiadott programok korszaka Plus/4 szempontjából valahol 1989 környékén ért véget, egy teljesen új korszak kezdetéhez érkezett nem csak a Novotrade, de az egész ország. A kapcsolat a nyugattal megváltozott, ezt követte a Novotrade üzleti modellje is. Külföldön már rég leírták a gépcsaládot, így maradt a hobbifejlesztőkre a nagy feladat, hogy valami újdonságot produkáljanak.

Természetesen az addig és továbbra is jól megtámogatott C64 nagyon ínycsiklandozó falatként himbálódzott mindenki orra előtt. Még bőven abban az időszakban járunk, mikor még jelentek meg hivatalos kiadóktól új programok C64-re.

Ahogy az már előkerült a korábbi posztokban: Plus/4 jutott sok iskolába és otthonba is, tinédzserek jelentős számban találkoztak vele. Köszönhetően a beépített rendszermonitornak és rendelkezésre álló, jó minőségű magyar nyelvű szakirodalomnak, könnyebben kezdték el a programozást ezen a gépcsaládon.

Az első fecskék

Visszatérő elmélkedés tárgya: ki volt az első magyar konvertáló Plus/4-re? Bár nagyon sok jelentősége nincs, de mégis egyfajta sikerként tekinthető elsőként befutni a célvonalon.

A kérdés nem egyszerű, elsősorban mert a korai konverziók esetében nem feltétlenül derül ki mikor készült. Néha még az sem, hogy ki lehetett az elkövető. Nyilván több fejlesztőnek szöget ütött a fejében a hasonlóság a C64 architektúrával, de a különbségek áthidalása összetett megoldásokat igényelt.

Jumbo Jet
(forrás: 
Plus/4World)

Ha nagyon feszegetjük a kérdést, akkor az első magyar konvertált program valószínűleg Fehér Imre (Elephantsoft) Jumbo Jet vagy Reversi konverziója lehet.

Biztosra nem állíthatom, hogy nem készült korábban egyetlen magyar konverzió sem, elvégre nem minden program került elő a mai napig sem.

Hozzá kell tennem, hogy mindkettő BASIC program volt, különösebb extra csavar nélkül, tehát az átalakításuk nem jelenthetett nagy kihívást. Ezt nem az úriember teljesítményének lefitymálására jegyeztem meg, csak a perspektíva kedvéért.

David's Midnight Magic
(forrás: Plus/4 World)
A második helyért 1987-ben holtversenyben Szigethy András (Pigmy) a Sargon II és Szabó Imre a David’s Midnight Magic konverziójával landol.

Szabó Imréről nem sok információt sikerült előkaparnom. Nevét sem olyan könnyű megtalálni a játékban, sehol nem jelenik meg a képernyőn, csak a kódba bepillantva találhatjuk meg a következő szöveget:

A JATEKOT C+4-RE ADAPTALTA: SZABO IMRE   BUDAPEST, 1987

Üzenet a David’s Midnight Magic kódjában
(forrás: 
Yape és Plus/4 World)

Az eredeti játék is nagyon jól sikerült, de a konverzió is tökéletes. A golyó C64-en hardver sprite-ként működött, a Plus/4 verzióban ezért még szoftver sprite-ot is meg kellett valósítani.

Csory-féle Elite konverzió
(forrás: Plus/4 World)
És végül, de semmiképp sem utolsó sorban, fej-fej mellett 1988-ból Csordás Zoltán (Csory) az Elite első változatával és Biczó Tibor (Crown) a Duplicator +4-gyel.

Megemlíteném még a titokzatos Boulder Dash-t, amiről sajnos nem sokat tudunk. Az eredeti C64 játék még 1984-ben készült, de a Plus/4 verzió készítőjéről, illetve a kiadás évéről nem tudunk semmit. Szeretném azt hinni, hogy ez a játék is egy magyar programozó műve, bár erre semmilyen bizonyíték nincs. Egedi Ferenc (TGH) készített egy másik Boulder Dash konverziót.

Sargon II
(forrás: 
Plus/4 World)

A Sargon II programkódjához nem volt egyszerű hozzáférni, egy Commodore VIC-20 ROM kártyán (cartridge) érkezett, ami automatikusan indította a programot. A teljes történet sok más érdekességgel olvasható (angolul) a Lone News 16-ban leközölt Pigmy interjúban.

Táguló kör

1988-tól kezdődően már többen beléptek a konvertálók elitklubjába. Említsünk meg néhány hőst a Plus/4-es halhatatlanok panteonjából, akik egy-két konverzión túl is teljesítettek. Ezúttal maradjunk az ábécé sorrendnél:

Biczó Tibor (Crown)

One on One
(forrás: Plus/4 World)
Tibor nevéhez elsősorban különböző segédprogramok kapcsolódnak, változatos lemezkezelők, nyomtatóprogramok. Játékok közül mindenképp említésre méltó a One on One kosárlabda-szimuláció, később jó néhány szöveges kalandjátékot is átírt.

Neki köszönhetjük az első multicolor C64 képkonvertálót is. (A konverziókat segítő segédeszközökről egy későbbi cikkben lesz még szó.)

Csordás Zoltán (Csory)

Deja Vu
(forrás: Plus/4 World)
Ahogy az előzőekben említettem: Zoltán a korai konvertálók egyike, végtelen lelkesedéssel ontotta a változatos játék- és segédprogram-konverziókat.

Emlegessünk fel néhány klasszikus darabot: 3D Construction Kit, Bard's Tale, Bard's Tale II, Blockout, Centauri Alliance, Deja Vu, Elite (az első verzió Plus/4-re), Magic Candle, Uninvited, Where In Time Is Carmen Sandiego?

Egy róla keringő anekdota szerint egyedi munkamódszere volt a konvertálásra: kinyomtatta a teljes programkódot leporellóra és a papírra jegyzetelve értelmezte. A legtöbb konvertáló nem bíbelődött a kód részletes megértésével, inkább csak tipikus mintákat kerestek a kódban, amit átdolgoztak.

Mutschler Péter (Mucsi)

Széles körben ismert személy volt Plus/4-es körökben, aki lelkesen ontotta a változatos programokat. Ezek közül jó néhány volt konverzió, vagy részben használt fel konvertált elemeket, például demókban. Néhány általa konvertált programot később mások is kiadtak kibővítve, például a hiányzó grafikákkal kiegészítve.

Hollywood Poker Pro
(forrás: Plus/4 World)
Egy-két közkedvelt konverziója: Barbarian, Captain Fizz, Choplifter, Goonies, Head Over Heels, Hollywood Poker Pro, Into The Eagle's Nest, Puzzle Shuffle, Saboteur 2, Spy Vs Spy III (ami valójában a második rész volt), Új Vadnyugat 2.

1990 környékén én is leveleztem Péterrel, és bár csak mérsékelt mennyiségben tudtam neki bármilyen friss programmal szolgálni, ő mindig küldött nekem újdonságokat postafordultával.

Csapattársaival készített játékokat a Novotrade-nek is, még mielőtt konverziókkal kezdett volna foglalkozni.

Szigethy András (Pigmy)

Őt nem hiszem, hogy be kell mutatni, mindenki találkozott a konverzióival, aki valaha Plus/4-gyel komolyabban foglalkozott.

Battle Chess
(forrás: Plus/4 World)
Számtalan játékot, segédeszközt és demót köszönhetünk András tevékenységének. Csak néhány fontosabbat említve: 3D Pool, Battle Chess, Bard’s Tale III, Driller, Doomdark’s Revenge, Elite (az a verzió, ami végül elterjedt), Flight Simulator II, a Micro digizene-szerkesztő sorozat, Revs, Rockstar Manager, Tir Na Nog, Tass Times in Tonetown, Transworld. És még rengeteg szöveges kalandjáték és segédeszköz, amit most nem sorolok fel.

Szintén neki köszönhetjük a C64-zenekonvertálás alapötletét és az első konvertáló segédeszközöket. (Később még visszatérünk erre egy másik posztban.)

Annak idején többször jártam Andrásnál Zalaegerszegen, csak egy óra buszozás volt a lakóhelyemtől. Nagyon jól emlékszem, mennyire vártam az újabb munkáit, amiket szívesen megosztott mindenkivel.

Egyedül a Bard’s Tale III-ra mondta, hogy azt ne adjam oda senkinek, mert megpróbálják eladni külföldi kiadónak. Barátom otthon könyörgött, hogy adjam oda a lemezt, ha kell „nálam hagyja a floppy drive író fejét”, hogy ne tudja lemásolni. 🤣 Végül sajnos nem lett semmi az üzletből, már nem érdekelt senkit a Plus/4 külföldön.

Soós Ferenc (SF)

A Bosszú
(forrás: Plus/4 World)
Rövid Plus/4-es pályafutása alatt Ferenc jelentős konverziókat adott nekünk: „Rátkai Átkai” közül az A Bosszút és az Új Vadnyugatot illusztrációkkal együtt. A Barbarian-t, ami ugyan nagyon csendben van, viszont ketten is egymásnak eshetünk és ez a legszórakoztatóbb ebben a játékban. És említsük még meg a Total Eclipse című Freescape játékot.

Kis érdekesség: ha az emulátorban kikapcsoljátok a pontos sebesség emulálását (például YAPE-ban Machine/Full throttle menüpont), akkor úgy lehet a Freescape játékokban rohangálni, mint a Doom-ban.

Tanács Attila (TGMS)

Laser Squad
(forrás: Plus/4 world)
Attila szintén hihetetlenül termékeny programozó volt. Bár konvertált néhány lemezkezelő eszközt is, elsősorban inkább a játékokra koncentrált. Igazi remekműveket köszönhetünk neki is: Castle Master, Dizzy 3, Dizzy 4, Dizzy Prince Of The Yolkfolk, Laser Squad I és II, Storm Across Europe, Supremacy.

Tiszteletdíj Bárdos Gábor (BAG)-nak

Egy kicsit kilóg a sorból, de szeretném megemlíteni Gábort, akiről nem sok mindent tudunk. Később kezdett konvertálással foglalkozni, mint a többiek, és az előbb felsorolt programozókkal szemben ő kevésbé volt termékeny.

Steel Thunder
(forrás: Plus/4 World)
Viszont neki köszönhetjük a Spy vs Spy sorozat mindhárom részének tökéletes konverzióját. Szintén érdekes munkája a Steel Thunder tankszimulátor, amihez hasonló nem nagyon volt Plus/4-re.

Rabló römi

Nem volt ritkaság, hogy jól sikerült grafikák, betűkészletek, animációk és - leggyakrabban talán - zenék kerültek az új Plus/4 programokba C64-ről, az eredeti készítők beleegyezése és gyakran megemlítése nélkül.

Mondhatjuk szellemi termék eltulajdonításának ezt a nem ritka műveletet, de én inkább szeretnék egyfajta újrahasznosításként gondolni a trendre.

A kényszerűség szülte a megoldást: míg programozóból azért akadt a gépcsaládra, grafikusok és zenészek eléggé elkerülték és népszerűbb platformokon dolgoztak inkább.

Ezek a játékok és demók többnyire saját ötleteken alapultak, esetleg egy általánosan ismert játékötletet valósítottak meg. A hiányzó grafikai elemeket népszerű C64 játékokból és demókból kiemelt elemekkel oldották meg. A zene pedig egy külön kategóriaként tekinthető, szinte alapvető volt, hogy egy C64 játékból vagy demóból került a programba.

MB Megademo a
C64-es Megademo
grafikájával és effektjével
(forrás: Plus/4 World)
A konvertált demó effektek felhasználásában a Muffbusters csapat volt talán a legaktívabb, de más csapatok is kivették a részüket. (A demoscene-ről és a különböző csapatok generációiról egy másik posztban még olvashattok majd.)

A ’90-es évek végével a trend már alábbhagyott, a klasszikus korszakot leváltotta egy új kor, ahol a minőségre és egyediségre törekvés fontosabb szemponttá vált. Az aktívan Plus/4-en még működő csapatok tagjai könnyebben összedolgoztak. Új, jobban használható szerkesztőeszközök jelentek meg, grafikusok és zenészek is részt vettek a kiadott anyagok készítésében, gyakran több csapat kooperációjában.

Kölcsön téglákkal az alaptól a tetőig

Ahogy már korábbi posztokban említettem a konvertálók általában azzal kezdték, hogy megállapítsák mennyire lehet bonyolult a C64 program átírása. Ebben sok tényező számított, de a legtipikusabb akadály a sprite-ok felhasználása volt.

Néhány klasszikus C64 játék épp ezért soha nem került át Plus/4-re konvertálással, annyira komplex feladatot jelentett volna a grafikai elemek lecserélése, hogy az mindenkit visszariasztott.

Ezeket a játékokat célozta meg Sasvári Tamás (TCFS), aki konvertálás helyett a teljes újraírást választotta. Programjaiban felhasználta az eredeti játék (bizonyos) audio-vizuális elemeit és az általa kitapasztalt funkciókat, játékmenetet valósította meg. Megjegyzem, teljes konverziókat is készített.

Eredeti TCFS-féle Wizard of Wor
(forrás: 
Plus/4 World)

Saját bevallása szerint korábban nem feltétlenül ragaszkodott az eredeti programok működéséhez, ami az eredeti Wizard of Wor verzióján tűnik fel leginkább. (Ééés erőt véve magamon kihagytam a kötelező 🔨🕺🏿 poént.)

A Tamással készült interjút az IDDQD blogon hallgathatjátok meg, illetve itt olvashatjátok az átiratát.

Néhány korábbi munkái: Commando, Dynamix, Grand Prix Circuit, Hexenküche, Krakout, Pipe Mania, Speedball, The Power, Wizard of Wor.

TCFS-féle Impossible Mission
(forrás: 
Plus/4 World)
2022-ben, nem kevesebb, mint 28 évvel az utolsó Plus/4-en kiadott munkája után ismét nekilátott. Őt idézve: „Most azt a korszakomat élem, amikor kellő tisztelettel nyúlok hozzá a klasszikus alapanyagokhoz.” 

Ehhez hűen olyan elképesztő munkákat adott ki, amik korábban elképzelhetetlennek tűntek: Bruce Lee Anniversary Edition, Raid Over Moscow, Impossible Mission, Wizard of Wor Classic, Lemmings. Bizonyára még több játékot is várhatunk tőle a közeljövőben.

Végszó a konverzió témaköréhez

Remélem tetszett a hosszúra nyúlt túránk a témakörben. Még sok mindenről lehetne elmélkedni, ami valahogy kapcsolódik a konverzióhoz, de úgy érzem egyelőre eleget írtam. Ideje más irányba evezni tovább.

Ahogy ebben a posztban (is?) ígértem: bizonyos konverziós eszközökre és megoldásokra még visszatérek később.

A konverzió egy nagyon fontos alapköve volt a Plus/4 gépcsaládnak, sokszor megmutatta mennyire igazságtalanul hanyagolták el ezt az architektúrát, és mennyire megérdemelte volna a helyét a kortárs gépek között. A konvertált szoftverek minőségben többnyire nem múlták alul az eredeti változatot, tehát bőven megvolt a lehetőség ezekben a gépekben is.

Köszönet Csabonak a segítségért az adatgyűjtésben!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű posztok