„Köszönöm a postot. Megint jönnek a gyerekkori emlékek 🙂”
- Olvasói megjegyzés az egyik poszthoz Facebookon.
1 éves a blog eredeti grafika: Polyducks |
Kivételesen ez a poszt a bloggal magával foglalkozik, amolyan visszaemlékezés-féle az elmúlt egy évre. Illetve bepillantás a kulisszák mögé: hogyan is készülnek a posztok?
Poszt-a-pokalipsz-is
Visszatekintve az elmúlt tizenkét hónapra, úgy gondolom sikerült változatos témákat találnom. Amikor nekiindultam még nem igazán volt kialakult koncepció a fejemben a posztokkal kapcsolatban, csak az motivált, hogy felidézzem gyerekkorom élményeit úgy, hogy abban valami érdemleges tartalmat találjatok Ti is.
Idáig tizenöt poszt gyűlt össze, ami még nekem is meglepő. Nem gondoltam volna, hogy ennyi minden előkerül. Már volt szó magyarok által konvertált programokról, a hangkeltés és a grafika fejlődéséről, klasszikus Novotrade játékokról és a mögötte álló programozókról, sőt, még látogatásomról is a Novotrade irodájában. Sikerült interjúra elkapnom Unrealt és ern0-t, volt kvíz, nem is egy, hanem kettő és még partizásról is esett egy-két szó.
Ennyi poszt legyártása után már bejáratott struktúra, szerkesztés és szinte állandósult segítőcsapat alakult ki. Szeretném is megköszönni a befektetett időt és energiát nekik, nélkülük nehezen vagy talán egyáltalán nem működne ez a blog. Tehát ezennel nagy köszönet nekik: BSZ, Chronos, Csabo, Edhellon, Murphy, Pigmy, Siz, Unreal!
És hogyan készülnek a posztok? Elindulni talán a legnehezebb. Van egy listám különböző témákról, amiből választok, de volt már úgy, hogy csak céltalanul böngészgettem régi újságokat és megragadta valami a figyelmem. Egy-egy poszttal 10-30 órát töltök el, attól függően, hogy mennyi kutatómunka szükséges hozzá. Volt olyan poszt is, amit több hónapon keresztül pofozgattam, mindig visszatérve hozzá egy-egy újabb adalékkal.
Nem lehetek eléggé hálás a Plus/4 World-nek, rengeteg segítség a kereshető adatbázis, amit Csaboék felépítettek sok-sok év alatt. Néha azért visszafelé is sikerült hozzájárulni a portál tartalomhoz, amikor kisebb hibákba botlottam, vagy épp ötletet adtam valami kutakodás során. Így derült ki például, hogy Brazil sosem adta ki Plus/4-re a Fogd a pénzt című kalandjátékát. Vagy ott van Csabo elmélkedése a Dexről, ami a Novotrade által kiadott játékokról szóló beszélgetésből indult. És az is így került fel a portálra, hogy a C16 dobozának oldalára nyomtatott fotón a Punchy-val játszik a család.
Az illusztrációk vadászása után formázás HTML-re, végül pedig néhány jól bejáratott korrektorokhoz kerül a poszt, akik tartalmilag és formailag is átnézik. Néhány kör javítás oda-vissza és kész is a kiadásra. Sajnos időnként becsusszant néhány hiba a posztokba, amik kiadás utáni visszajelzésekből derültek ki. Ezeket igyekeztem kijavítani és egyértelműen megjelölni, ha esetleg valaki visszatérne újra a poszthoz.
Így készül a kolbász, remélem azért még nem ment el az étvágyatok!
Ömlenek a stuffák
Amíg a bloggal bíbelődtem úgy alakult, hogy 2023 is jó éve lett a Plus/4 rajongóknak. Rengeteg új játék és demó jelent meg, közöttük néhány olyan, ami még a földet is megrengette. Reméljük 2024 is hasonlóan remek év lesz, eddig a január már ígéretes. Még új Terror News-t is olvashattok!🚀
Ha valaki a ’90-es években azt mondta volna nekem, hogy 2024-ben még mindig foglalkozunk Plus/4-gyel valószínűleg kinevettem volna. Ugyan, nem fejlődött a számítástechnika az elmúlt 30 évben? Mégis itt vagyunk, még mindig nem hajlandó békében nyugodni a platform. Pedig azóta az egész számítástechnikai ipar sok generáción ment keresztül.
Azért ne felejtsük el, hogy mi tartjuk életben kerdvencünket, szükség van az újabb és újabb programokra! Talán még nem késő, hogy benevezz a Commodore Plus/4 Magyarország Facebook csoportban meghirdetett játékfejlesztő versenyre! 2024. március 31-ig tart a meghosszabbított határidő. Pletykálják, hogy nagy nevek is fontolgatják a nevezést…
Öregszünk, de azért még törekszünk
Jack Tramiel bemutatja a 264 és 364 gépet a CES-en forrás: Commodore.ca |
1984 januárjában mutatták be az új gépeket és bár a világot nem váltották meg, de talán ezért is kerültek hozzánk közel a vasfüggöny túloldaláról. Ha minden jól megy akkor még egy kooperációs demót is kap majd ajándékba születésnapjára a rút kiskacsa.
Vigyázó szemetek Árokra vessétek! 2024. június 28 és 30 között kerül megrendezésre ismét. Idén talán még érdekesebb lesz ez az amúgy se unalmas összejövetel. Reméljük kiemelt szerep jut majd a szülinaposnak.
Statisztikák és egyéb hazugságok
Biztos vannak rajtam kívül is, akik szeretnek vájkálni az adathalmazokban, nekik álljon itt néhány érdekes adat (2024. január 27-i állapot alapján):
A legnépszerűbb poszt a blogon interjú ern0-vel: eddig 427-szer nyitották meg, a legkevesebbszer a második kvízt nézték meg: összesen 72-szer. Valószínűleg az is közrejátszott, hogy ern0 megosztotta a posztot Twitter/X oldalán és az utolsó szakaszban az IT siralmas helyzetének összefoglalásával sok korunkbeli egyetértett, ezért tovább osztotta.
Ha már megemlítettem a második kvízt: eddig 60-szor töltötték ki, az átlagos helyes válaszok száma 7,68 a 11 kérdésből. A legkönnyebb kérdés az első (56 helyes válasz), a legnehezebb pedig a tizedik kérdés volt (21 helyes válasz). Ez utóbbi annak köszönhető, hogy többek szerint nem egyértelmű a válasz a kérdésre.
Az új posztokat az első két napban nagyjából 70-80 alkalommal nyitják meg, később, amikor a következő poszt jelenik meg, akkor az előzőhöz is visszatérnek 30-40 alkalommal. Nos, hát ez a blog nyilvánvalóan nem képvisel akkora értéket, mint egy-egy Kardashian insta.🙄 Sebaj, nem keritünk neki nagy feneket. 🤣
Az új posztokról legtöbben a Plus/4 World fórumon, illetve a Commodore Plus/4 Magyarország Facebook csoporton keresztül értesülnek. (Annak ellenére, hogy a Facebook kitiltotta a Blogspot domaint mind a posztokból, mind a Messenger üzenetekből. Köszönjük Zuck, hogy kontrollálod az életünket!)
Látogatási statisztika forrás: Blogger |
Bár a posztok magyarul készülnek, ennek ellenére kaptam visszajelzést magyarul nem beszélő Plus/4 rajongóktól is, akik Google Translate-tel fordíttatják le a szöveget. Szegények. Legalább az idióta szóvicceimtől nem szenvednek annyira, azokat úgysem lehet lefordítani. (Hi Luca! 👋)
A legsikeresebb poszt a visszajelzések alapján a látogatásom a Novotrade irodájában volt, talán annak köszönhetően, hogy sok gyerekkori élményt idézett fel az olvasókban és a melodráma hatását se becsüljük le. 😅
És most hogyan tovább?
Nagyjából tavaly április óta próbáltam felvenni a havi egy poszt ritmust, ezt hellyel-közzel sikerült is tartani. Próbálok továbbra is ilyen ütemben tartalmat generálni Nektek, bár mostanában elég sok mindenbe belefogtam és ezért szétforgácsolódik az energiám. (Ezt nem mentegetőzésnek szántam ám. Csak olyan jó siránkozni.)
Hogy idén mit várhattok? Biztosan lesznek még interjúk, próbálok győzködni legendás Plusis arcokat. Néhányan már kijelentették, hogy ők maradnának misztikumok inkább, de nem adom fel könnyen. Tervezem azt is, hogy visszalapozunk a kezdetekhez és megnézzük hogyan került a sok Plus/4 és C16 az országba. Szeretnék egy összefoglalót a magyar nyelvű szakirodalomról is. Mindenképp tartozom még egy összefoglalóval a 2004 után megjelent demókról.
Ha szeretnél valamiről olvasni akkor ne tartsd vissza ötleted: a jobb oldali sávban az üzenő dobozba küldd be a témát! Szívesen várok mindenféle visszajelzést is. 📨
A következő poszt már ismét Plus/4-gyel fog foglalkozni, megígérem. Addig is játszatok sokat, nézzetek demókat, a TED-et ne bántsátok és éljen a Plus/4!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése